Kvällsmat!

Har haft finbesök till kvällsmat! Hela min underbara familj satt här runt bordet och smaskade på vitkålssoppa, tusan ba bra den blev, och riktigt gott filmjölksbröd!
Vilken lyckad kväll!
Nu ska jag mysa ner mig framför tv:n och njuta av att jag har en undebar familj och en fantastisk pojkvän som bara är bäst!


Soppa:
1/2 vitkålshuvud
1 1 gul lök
40 40 g smör
1/2 1/2 tsk socker
1 1 tsk hel kummin
1 1 lagerblad
1 1/4 1 1/4 liter grönsaksbuljong
Till dekoration:färsk timjan

Bröd:

7 dl vetemjöl
4 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl 
1 tsk salt
1 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 dl hela, torkade aprikoser (ca 100 g)
1 dl russin
1 dl hasselnötter
1 l filmjölk
1 1/2 tsk bikarbonat
2 dl mörk sirap

Sätt ugnen på 175°C.
Blanda ihop mjölsorterna med salt, solrosfrön, linfrön, aprikoser, russin och nötter i
en bunke. Nötterna kan grovhackas eller användas hela.
Blanda noga ihop filmjölk med bikarbonat och sirap. Tillsätt mjölblandningen och rör mycket försiktigt till en jämn, tjock smet.
Smörj två 1 1/2-liters brödformar väl eller använd bakplåtspapper i formen. Fyll den med smeten och strö över lite mjöl.
Grädda bröden i formarna i nedre delen av ugnen, ca 1 1/2 timme. Täck med folie om de blir för mörka. Pröva med sticka så att de känns torra. Stjälp upp bröden på galler och låt dem vila inlindade i kökshanddukar i minst 5 timmar (jag åt mitt direkt!)

Ha en underbar kväll, och kika ut vilken vacker himmel det är!
Faktastiskt att jag kan kika på samma stjärnor som som
william kan göra i Namibia!

Hejsansvejsan!!


Kommentarer
Postat av: wildlife

hihi a visst e vi bäastanenennn ;) vågar ju inte skriva så mycket här för du ser ju inte mina mess??



Kramen iallafallenennn ;)

2010-09-30 @ 16:01:20
Postat av: klara

men nu ser jag ju det!

Det var bauta gott med revben och coleslaw idag!!

2010-09-30 @ 18:28:04
URL: http://klarasteen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0